Sunday, 23 September 2012

Apalah salahku?





Seorang teman fb KZ telah removed dan banned KZ.Puncanya...selepas KZ memberi komen pada satu statusnya.
     Komen KZ bukanlah berbau kutukan atau
                                                   hinaan atau
                                                   ejekan...
     yg boleh membuat seseorang itu marah.
     

Komen yg KZ beri berbentuk tazkirah atau  peringatan. Bukan sekadar peringatan untuk dia tetapi juga KZ sendiri,
   Teman fb KZ ini sebenarnya teman lama KZ. Kami pernah bekerja sama tempat  11 tahun dulu. Dia jauh lebih muda dari KZ jadi KZ menganggapnya seperti adik KZ sendiri. Memang KZ selalu memberi nya nasihat di dinding fb.
   Teman KZ ni cantik orangnya. Sebenarnya KZ sendirikurang pasti keadaan dirinya sekarang. Satu ketika statusnya ditulis married, tidak beberapa lama kemudian ditukar kpd single..tidak berani pula bertanya lebih lanjut, nanti dikata busybody!
    
     Satu hari teman ini menulis pantun tentang masalah yg macam mangkuk tingkat selepas umur pun makin meningkat. KZ pun komen..semoga amalan kita pun semakin meningkat, maklumlah mati tidak mengenal usia jadi kita mesti bersedia. 
     Kemudian KZ tulis lagi..ubahlah apa yg patut kita ubah.
     Rasanya tak ada isu kontrovesi yg boleh membuat teman ini marah. Jadi kenapa KZ diremoved dari friend listnya?
                        APALAH SALAHKU?

   Salam semanis coklat,

















4 comments :

NoorVictory said...

Huhuhu~ xpe la kak. Semoga dia diberi hidayah ALLAH.

p/s: Entah2 dia silap tekan tak kak? Heheheh

Nor Salmi said...

Takpe lah Zan.. Doakan moga suatu hari nanti dia tahu juga keikhlasan Zan..

Ibuhani said...

Kdg2 fb ni bkn boleh caya sgt.....tup2 org kt kita remove dia walhal kita x remove pn....ntahlh tiba2 namanya hilang dr list name kita..sya pernh kena cm tu! Tu sbb saya tutp dh fb saya. Bukk utk bc news tntg kwn2 skali skala......maafknlh dia! Tk ikut blog saya ye.....slm kenal!

Saleha said...

masa orang lain ada masalah, kita tak boleh komen benda yang seperti menyalahkan mereka.. meminta dia berubah mungkin dia rasa kesalahan tu berpunca dari dia. biasanya org menulis apbl diluahkan secara lisan tidak dipedulikan. jika dipendam mendatangkan kemurungan. niat kita mungkin utk menasihati tetapi kdg lebih mengeruhkan keadaan.. cuma selami hati dia dan jauhi dengan kata2 seolah2 lagi nak menyalahkan keadaan yg mungkin berpunca dari dia. sebabnya dalam ketika itu, hanya dia yg tahu dan besar kemungkinan pihak yg lain yg mmg benar2 salah. mungkin apa yg dia harapkan adlh satu perkongsian yg sma dan jalan penyelesaian yg telah dibuat. bila dia rasa ada org lain yg mengalami nasib yang hampir sama atau lebih buruk maka dia tidak berseorangan. sekurang2nya lebih bermotivasi