Thursday 29 August 2013

Teknik Penjagaan Asas Wajah

MEMANJAKAN  diri di spa?  Rasanya semua wanita mengimpikannya. Kita sekadar relax dan ada pakar yg membelai wajah dan badan kita. Masalahnya, tidak semua dari kita yg mampu. Sekali dua dalam setahun bolehlah tapi setiap minggu? Atau sekadar setiap bulan? Boleh lari jugak budget dapur dek non! Lebih2 lagi yg ditaja oleh encik suami macam KZ.

    Sebenarnya dgn sedikit ilmu, kita boleh melakukan facial sendiri di rumah. Kosnya sangat minimal dan hasilnya tidak kalah seperti yg dilakukan oleh mereka yg pro!...yg penting rajin. Okey, mari kita lihat satu persatu langkah2 penjagaan asas wajah.

Membersih (cleansing)
 Jika memakai make up, buang make up dgn make up remover, lebih2 lagi jika bersolek tebal kerana pembersih biasa tidak mampu mengeluarkan 100% bahan solekan. Atau guna saja cotton ball yg dicelup dgn minyak bayi. Gunakan pembersih yg sesuai dgn jenis kulit kita. Tidak semestinya pembersih wajah yg mahal dan berjenama terkenal sesuai dgn kulit kita.

Menyegar (toning)
Ada pendapat yg mengatakan langkah ini tidak perlu. Tujuan menyegar adalah untuk membuang sisa kotoran yg masih terdapat di liang roma dan mengecilkan semual liang roma. Terpulanglah kpd kita. Kalau kita suka rasa kulit kita selepas di 'toning', beli saja bahan itu, gunakan dan enjoy it!

Melembab (moisterising)
Sapu seluruh wajah dan jangan lupa leher dengan pelembab yg sesuai.

     Senang saja kan? Hasilnya kulit wajah kita bersih dan terhindar dari cela. Oh ya, rutin ini untuk setiap hari ya. Ingat, jgn malas!!

“The difference between ordinary and extraordinary is that little extra.” 
― Jimmy Johnson
Salam Semanis Coklat,

No comments :