Tuesday, 27 August 2013

Bicara tentang Kulit.

KULIT adalah ciptaan Allah yg sangt hebat. Ia mampu menghasil semula (regenerate). Sel kulit baru akan terhasil setiap 2 atau 3 minggu dan menolak kulit lama ke atas permukaan dermis. Kulit lama ini dipnaggil kulit mati. 

     Inginkan kulit yg cantik dan sihat? Ikuti 5 langkah ini;

1. Lindungi dari sinar matahari - cuba elak berada di luar  
     ketika matahari terik, sekitar pukul 9pagi hingga 4petang
       gunakan krim/losyen pelindung matahari ketika berada 
     di luar. Pakai pakaian yg menutup aurat!

2. Jgn merokok atau dekat dgn org yg merokok - kandungan 
    merbahaya dlm rokok merosakkan struktur kulit.

3. Rawat kulit dgn lembut - Jgn mandi terlalu lama dan jgn 
    guna air yg terlalu panas, ini akan menghilangkan 
    pelembab semulajadi kulit. Gunakan sabun/pencuci
    yg lembut. Gunakan pelembab, terutama jenis kulit
    kering.

4. Makan diet yg sihat.

5. Uruskan tekanan (stress) - perasan tak, kalau kita stress,
     jerawat cepat timbul. Hidup lah dgn gembira. Jika ada 
     masalah, atasi dgn bijak. Kalau wajah cantik tapi hati 
     susah, seri wajah juga akan hilang! Lihat org yg gembira,
     wajah mereka juga berseri-seri kan?

     There is only one way to happiness, and that is cease worrying about the things which are beyond of our will



Salam Semanis Coklat,

    

9 comments :

Wak Gelas™ said...

fewitt cik kak yg jelittt tuuu.. ehhee

makchaq said...

Makchaq ni tak berapa reti/rajin nak menjaga kulit..
Ada jugak beli pencuci muka, tapi jarang sangat guna..
Kalau rasa kering sangat baru nak cari losyen ke hapa sapu, klu tak memang tak la..pemalas sungguh..
alhamdulillah kulit jenih x masalah sangat, x berjerawat.. dari dulu..agaknya sebab tu la kot malas nak jaga..

Rai Ourkizuna said...

dari masa muda mmg kena jaga kulit. dah tua baru nak jaga mmg takde la.. tapi.. cam saya pun tak berapa nak rajin.. hahaha

Kakzakie said...

Kalau rain menjaga memang hasilnya pasti memuaskan tapi kalau macam kakak ni dah tak rajin...

Acik Erna said...

acik pun tak berapa rajin..dah berumur ni lagi la tak rajin..tapi bagus untuk orang2 muda ikut ni kan

aTieYusof Family said...

wahhh...bagus petua penjagaan kulit ni Kak... boleh diamalkan nti...:)

Kesuma Angsana said...

tq share, KA ni kalau over stress alamak naik ler sebiji dua jerawat tu hehehe

Masya said...

saya ni kan kalau pg pesen kelang kabut nak cepat jrg pakai pelembap .. kat opis baru mekap kikikiki .. tu pun pakai lipstik jer..

hainom OKje said...

Alahai....tak boleh ikutlah KZ yg bab terdedah cahaya matahari tu.... tiap tiap hati hantar ambik budak sekolah....