Tuesday, 9 April 2013

Apa Yang Harus Kukatakan....

Never belittle the power of words. Some words are not just words. Behind them are deep, powerful concepts. Concepts that can heal even the most shattered heart. Allahu Akbar.- Yasmin Mogahed via fb.

KZ sangat tertarik dengan kata2 dari Yasmin Mogahed ni. Benarkan kuasa kata2 sangat hebat. Kata2 boleh menjadi setajam mata pedang...pedih menusuk kalbu..itu yg orang sebut mulut laser tu kut! 

     Kata2 juga boleh jadi selembut sutera dan sesegar embun. Kata2 itu mampu membuat kita rasa bahagia.

WORDS  by  Bee Gees

Smile an everlasting smileA smile can bring you near to meDon't ever let me find you down'Cause that would bring a tear to me
This world has lost its gloryLet's start a brand new story now, my loveRight now, there'll be no other timeAnd I can show you how, my love
Talk in everlasting wordsAnd dedicate them all to meAnd I will give you all my lifeI'm here if you should call to me
You think that I don't even meanA single word I sayIt's only words and words are all I haveTo take your heart away
You think that I don't even meanA single word I sayIt's only words and words are all I haveTo take your heart away
It's only words and words are all I haveTo take your heart awayIt's only words and words are all I haveTo take your heart away
Ada teman2 yg tahu lagu Bee Gees ni..otai2 di luar sana mesti tahu kan...ini zaman pakai skirt paras paha!!

Kata2 juga mampu mengubah hati dan perasaan seseorang..haa..ini agaknya yg dipanggil ayat power!...macam Hisham.

     Sekadar kata2 juga mampu memporak-perandakan rumahatangga....lebih2 lagi yg mendengarnya jenis cepat percaya hanya dengan kata2. Mana2 suami atau isteri pasti panas hati jika diberitahu pasangannya main kayu tiga...dalam hal ini seharusnya kita menyelidik dan menyiasat terlebih dahulu walaupun berita itu datang dari orang yg sangat kita percaya!

      Jangan juga cepat percaya kata2 manis seseorang. Haaa..yg ini KZ pernah terkena. Memang manis sungguh mulutnya bagai menanam tebu dipinggir bibir.....rupa2nya di belakang kita dia menyimpan cemburu. Tak mengapalah...KZ maafkan dia...lebih2 lagi kami mempunyai hubungan kekeluargaan.


When you respect others, others will respect you. When you despise others, others will come to despise you. When you change, the world around you will change.

      Ada juga orang yg tidak berfikir bila berkata-kata..kata orang, ikut sedap mulut...walaupun kata2nya ada kebenaran sebagai manusia yg bertamadun kita haruslah pandai menapis kata2.  Dahulukan akal sebelum kata2....itulah orang yg KZ rasa elok budi pekertinya.

      KZ juga percaya, keperibadian seseorang dapat dilihat bila dia membuka mulut. Ada orang yg kita lihat luarannya ..amboi sopan dan manis tapi bila dia bercakap..alamak..mulut macam longkang..kata orang sekarang. Ada orang yg mukanya nampak bengis tapi bila berbicara..eh..sopannya.
      
        Sekarang ni KZ kehilangan kata2..tidak tahu apa yg harus KZ nyatakan untuk menghilangkan kedukaan seorang teman/jiran. Anak bongsunya yg berumur 4 tahun terlantar di katil ICU. Aisyah Amani menghidapi komplikasi jangkitan kuman pada darah. Organ dalamannya terganggu.KZ pernah bercerita perihal Aisyah Amani di sini. Semoga Intan dan Azhar tabah menghadapai saat2 getir ini. Hanya doa yg dapat KZ titipkan agar Allah segera menyembuhkan Aisyah jika itu yg terbaik buat anak kecil ini..prepare for the worst..semoga keluarga ini redha atas apa jua ketentuan Ilahi.

[entah mengapa mood menulis agak ke laut sejak akhir2 ini!]

Salam semanis coklat,


    

8 comments :

Ibu n Abah said...

Izan....
Nak katakan sesuatu yg melegakan parents aisyah
Mmg tiada perkataan yg sesuai.. Hanyalah doa yg dapat kita panjatkan agar aisyah diberi kesembuhan dan dikurangkan penderitaan dari sakit yg ditanggung...
Hiba bila anak sekecil itu dah menanggung penyakit yg serius.....

hainom OKje said...

Agreed...ada kalanya kata-kata mmg cukup bisa KZ...Moga OKje tergolong dalam golongan yg dapat menjaga tutur kata yg kadang tu mungkin tak perasan telah melukakan org lain...
Moga aisyah akan sembuh dengan izinnya...

ANIM said...

kadang2 kata-kata tak perlu diucapkan izan dalam keadaan sahabat kita berduka..
walaupun sekadar mengusap2 bahunya atau badannya waktu kita memeluknya atau memegang erat kedua2 belah tangannya, sudah "mempamerkan" perasaan kita waktu itu..

izzah said...

kuasa kata-kata ni besar..kadang-kadang kita xmaksudkan benda tu, bnda org nilai/interpreate jd benda lain...

-moga kawan KZ terus tabah...ya Allah, berilah kekuatan kepadanya untuk terus bersabar dan menerima segala ketentuanMu...aminn...sebak dengar bila dugaan datang macam ni...

rinduan citarasa said...

berat y memandang berat lg y memikul.
moga shbt Kz sabar dan tabah.

ps:
ayat2 diats sgt indah. thanks bkongsi

BUNDA a.k.a KN said...

SALAM KENAL DARI BUNDA..

umi alya said...

Moga dia tabah hadapi ujian ini..

Nota: tk ye KZ atas pengkongsian doa itu

Mas Zull said...

assalamualaikum...mama setuju tu..;)