Thursday, 3 January 2013

Hari Ketiga 2013....Azamku...



HARI ketiga di tahun baru. Dingin dan suram...hujan  sejak subuh tadi .
Sunyinya di rumah berseorangan. Riuh-rendah yg sering KZ dengar dari Tadika PASTI di sebelah, sudah hilang...mereka sudah berpindah ke taman di hadapan.

     Ketika menghantar muhd Haziq ke kelas pra tadi, ada juga anak2 yg menangis...femona biasa bagi murid yg 1st time bersekolah, lebih2 lagi anak bongsu macam Muhd. Haziq! Yang paling pening kepala tentulah cikgu....melayan karenah mereka, cikgu pun macam nak nangis sama!

     Nak cerita tentang seorang jiran yg sanggup menghantar anak2nya bersekolah jauh dari rumah walaupun sekolah ada di depan mata. Alasan dia, sekolah yg dekat tu tidak bagus...cikgunya tak bagus..murid2nya nakal. Rupanya anaknya pernah bergaduh dgn pelajar lain ketika belajar di situ. Bila dia ke sekolah dan meminta penjelasan dari guru, dia mengatakan guru tersebut berat sebelah dan seolah-olah mengatakan dia tidak tahu mengajar anak.   

     Entahlah....bagi KZ semua sekolah sama sahaja atau hampir sama, dalam erti kata semua guru ingin anak didik mereka boleh menerima pelajaran yg diajar dan mempunyai sahsiah dan jati diri yg bagus. Kadang2 memang sukar ibubapa menerima kenyataan yg anak mereka agak nakal dan sering memulakan pergaduhan! Walau macam manapun, KZ harap anak2 jiran itu akan lebih baik di sekolah baru itu.

     Oh ya...KZ telah menghantar Muhd. Haziq belajar membaca Iqraq dgn seorang ustaz di taman sebelah. Menyesal pula tidak menghantarnya tahun lepas. Ada juga KZ mengajarnya di rumah, tapi biasalah...kalau ibu sendiri yg mengajar..main-main! Semoga Muhd. Haziq diberikan Allah lidah yg fasih!

     Ehem...KZ ada azam tahun ni...apa dia? jeng..jeng..jeng
                                              .
                                              .
                                              .
                                              .
                                              .
                                              .
KZ ingin menurunkan sedikit berat badan. Sekarang berat KZ sudah 51 kg..mungkin ada yg kata ok la tu...untuk pengetahuan, KZ ni rendah orangnya! Dengan berat 51 kg, KZ kelihatan chubby! Target KZ 47 kg..memang cuma 4kg saja perbezaannya...tapi untuk wanita yg sudah mencecah 43 tahun, agak sukar untuk menurunkan berat badan hanya dengan menjaga pemakanan dan latihan kecergasan. Teman-teman...tolong beri KZ sokongan moral ya...

Salam semanis coklat,


6 comments :

Kakcik Nur said...

Kakcik pun nak cuba kurangkan berat badan yang dah nak cecah 90kg ni! :(

Nak dapatt balik berat waktu menikah dulu (49kg) memang mimpilah...

Kakcik selalu cakap pada anak2 'kecemerlangan bukan bergantung pada sekolah, tapi pada diri sendiri...'

Afasz said...

kene diet yg seimbang la. kurang kan makan nasi. exercise. :D

ieda said...

setuju kak ..
sekolah mana2 pun bagus , kalau tidak x akan diiktiraf sebagai sekolah kan ;)
tu pemikiran org yg x dpt terima kenyataan anak dia degil dan terlampau bagus ;)
semua terletak di tangan pelajar sendiri , berjaya dgn usaha sendiri kan ;)

akk jom amik herbalife , bkn skdr nak turun berat dan naik berat kak , ia bagus utk kesihatan , sbb dia pemakanan sihat , mak saya amik utk sembelit .. alhamdulillah dah berkurangan sgt2 .. ;)
now dia ambil utk kesihatan bdn dia ;)

Kesuma Angsana said...

sentiasa support.. gd luck ye

hainom OKje said...

KZ tak nampak gemuk pun...ok je... Tapi OKje pun sama jugak nak kurangkan berat badan...
entahkan menjadi entahkan tidak ni...

Nad @ MamaZN said...

Gud lux KZ! =)