Saturday 22 December 2012

Peringatan Untuk Semua...




     Apa makna AIB? Aib adalah mengatakan sesuatu kekejian atau keburukan orang lain dgn niat. Hukumnya adalah haram. Seperti juga hukum mengumpat.
     
“Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula. Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat.” (HR. al-Bukhari)

          
     Adalah menjadi kewajiban kita untuk menutup aib orang lain. Bagaimana pula dengan membuka aib sendiri seperti mengaku tidak pernah berpuasa atau tidak pernah menunaikan solat...juga tidak dibenarkan dalam Islam!

      Sabda Rasulullah saw:"Sesiapa yg melakukan dosa sedemikian (syirik,mencuri,berzina...) dan dihukum kerananya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. DAn sesiapa yg melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kpd Allah sama ada utk mengampuninya atau mengazabnya." 

    Mengumpat atau membuka aib orang memang seronok, apatah lagi kalau sudah berkumpul beramai-ramai. Aib orang merupakan satu bahan bergosip yg sensasi!! KZ harap teman2 blogger tidak termasuk ke dalam golongan ini.

     Face book, twitter malah blog merupakan salah satu media di zaman cyber yg memudahkan kita membuka dan menyebarkan aib orang, kadang2 tanpa kita sedari. KZ pernah membaca status di fb seorang teman yg KZ rasa mengaibkan seseorang..lalu KZ tegur, Alhamdulillah..dia mengeluarkan status itu . KZ rasa dia menulis tanpa niat sebenarnya.

     Kalau tidak ada perkara yg boleh dibincangkan, eloklah kita berdiam diri....jika terasa ingin membuka aib orang, cermin dulu diri sendiri. Bagus sangatkah kita? Elok sangatkah budi pekerti kita? Banyakkah sudah amalan kita? Sempurna sangatkah penampilan kita?

Semoga kita saling ingat mengingati kerana kita memang mudah lupa!!

Salam semanis coklat,
                                                                                                                 
                                                                                                   

4 comments :

Temuk said...

As-salam
Terima kasih. itu satu peringatan yang baik.

Penyakit mengaibkan orang itu memang mengaibkan. Ada orang sedar akan keburukan dirinya sendiri, tapi tetap selesa bercerita keburukan orang lain.Yang berilmu, termasuk dalam soal agama, juga mungkin tak terkecuali.

Temuk said...
This comment has been removed by the author.
Si Matatajam said...

Berbelog jangan sampai aibkan orang dah la kan akak...

TiranaAduka said...

salam sis....
Kalau nak buka aib orang.......tak baik..nanti aib kita yang terbuka kelak....