Tuesday, 27 November 2012

Sebab Pulut Santan Binasa...

LIDAH adalah salah satu anggota badan manusia yg kecil menghiasi kesempurnaan kejadian makhluk Allah. Walaupun kecil, peranannya sangat besar.Rasulullah pernah bersabda tentang bahaya penyalahgunaan nikmat lidah,
Kebanyakkan dosa anak Adam kerana lidahnya
(riwayat Tabrani dan Baihaqi)

     Lidah boleh memuliakan dan mengangkat maruah seseorang dan dlm ketika lain, mampu pula utk menghina dan menjatuhkan seseorang. Sebab itu orang tua ada bermadah,
Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa

     Lidah umpama pisau bermata dua, bisa hadir sebagai rahmat kpd manusia di kala ungkapan ucapannya terselit unsur nasihat dan ketaatan kpd Allah dan pada masa yg sama, ia juga membawa sembilu dan kepedihan kpd manusia di kala lisannya mendedahkan belangnya yg tersembunyi.

     Menurut perspektif Islam, lidah melambangkan identiti seseorang. Rasulullah bersabda,
     Sesiapa yg beriman kpd Allah dn hari Akhirat, maka
     hendaklah dia berkata dgn perkataan yg baik-baik atau
     dia berdiam saja
        (riwayat Bukhari)

     Di dalam al Quran, Allah menyediakan panduan bagaimana menggunakan lidah kerana setiap perkataan yg terkeluar akan direkod oleh malaikat,

     Tidak ada sebarang perkataan yg dilafazkannya (atau perbuatan yg dilakukannya) melainkan ada di sisiny malaikat   
pengawas yg sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)
(surah Qaf, ayat 18)

                 
     Sebenarnya banyak lagi nas2 utk membuktikan betapa Islam melarang keras sebarang perbuatan keji yg terbit dari lidah, kerana natijah dari perbuatan itu sangat bahaya.
 
     Oleh itu setiap individu Muslim hendaklah sentiasa berwaspada semasa bercakap dgn saudaranya yg lain dan juga memelihara lidahnya drpd melakukan perbuatan yg tercela dan dilarang Allah.

      Umat Islam hendaklah berhati-hati ketika menyebarkan berita supaya tidak terperangkap dalam dosa memfitnah. Tapis dan saring dahulu berita yg diterima dan jangan menerimanya secara membabi buta tanpa tahu kebenaran berita tersebut.

Salam semanis coklat,

34 comments :

Arina Shamsul said...

nice entri dear :)

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

betul tu kak zan,,lidah ni boleh bawe kpd kebaikan n keburukan,,tp zmn2 cmni memg buruk jelah yg byk kn,, muhasabah diri sndiri juge ni=)

Kakcik Nur said...

Terima kasih kerana mengingatkan. :)

Dinas Aldi said...

Salam kak Zan. Betoi ka panggil kak ni, umoq saya 40 tahun :D

Terima kasih sudi pi blog saya, sudi pi baca & komen pun sangat sangat saya hargai, tak follow pun takpa :)

Saya pun pernah dikata tak pandai jaga mulut oleh seseorang. Sedih jugak sebab tak disengajakan. Tapi saya terima sebagai kritikan membina & berusaha jaga mulut saya ni.

Wak Gelas™ said...

wak pon insaf baca ni .. aminn

umialya said...
This comment has been removed by the author.
umialya said...

ibarat lidah tidak bertulang

Kesuma Angsana said...

terbaik n3 ni. dah setuju sgt!

cheqna said...

lidah lebih tajam dari pedang

Zura Zue said...

kena byk berzikir n bercakap yg perlu je kan...kekdg kite xsedar ape yg kuar dr mulut nie..

lynn kamarul said...

sekali kita da cakap dah tak boleh tarik lagi dah. terlajak perahu atau kereta ley la reverse tapi kalau mulut dah terlajak kata , terima je la pembalasan nya

aTieYusof Family said...

Sebab Mulut Santan binasa...
memang 100% sokong tu kak..
berhati2 lah dlm setiap perkataan...:)

maszull said...

assalamualaikum ....menarik n3 ni...;)

Haizan said...

penting untuk kita menjaga percakapan dan kata-kata kita..:)

hainom OKje said...

Setuju sesangat KZ....pandai jugak org tua-tua berperibahasa ... kalau tidak mereka makan garam dulu ..sampai sudah kita sekarang tak ada panduankan!

Mrs Velentine said...

kena jaga baik2 lidah ni kan..nice entry

azieazah said...

Sup lidah pun khabarnya sedap. Kadang2 kita tak sedar, sebab tu selalu terbabas cakap ikut sedap rasa.

Granny Hani said...

sokong Azieazah,,Akak kalau Sup lidah memang suka sgt..lebih pedas lagi kaw!

❤Kamsiah❤ said...

lbh baik diam dari berkata2 benda yg tak berfaedah..

syiela said...

susah nak jaga lidah yg tak bertulang ni.. lebih baik diamkan

KesumaMaruku SueQistina said...

terima kasih follow saya. done follow u

Anim said...

lidah lebih tajam dari pedang..
sekali "tertikam" panahannya... selama-ama dikenang (walaupun telah dimaafkan)

Masya said...

iyerlah kerana mulutlah hubungan blh porak perandakan.. krn mulut blh hilang sahabat.. hilang saudara...

L said...

herm.. kalau kita asyik dok dgq org dok burukkan kita smpai bila kita takkan berjaya. nk ttup mulut org memang xboleh. alahai.. mulut2. jaga mulut sendiri,, tapi org len xjaga. alohai.

jom singgah baca sebentar.. =)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/11/7x-umur-dunia.html

makchaq said...

Memang lidah kadang2 lebih tajam dari pedang..
tapi kadang2 kita mungkin tanpa kita sedaq kata2 kita mengguris hati orang.. tu yg makchaq takut..

ieda said...

setuju sgt2 kak
memang kena jaga sgt2 .. huhu

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

nice entri kak!

saya suka ;)

Ena's Palace said...

tq for sharing...
dpt juga ilmu dr cni..

Acik Erna said...

terima kasih zan..acik suka n3 ni

Amanda Suria said...

thanks for sharing...

Mia Kassim said...

setuju 100%....peringatan untuk diri sendiri juga...:D

fadzli Amir said...

Hmmm...memang betul sesangat..

Ros said...

Assalamualaikum,

N3 yang sangat bagus untuk perkongsian kita semua..
Terima kasih ya...sama2 lah kita ingat memperingatinya...

Nooriah Abdullah said...

thanks dear Nor, ingatan yg sangat baik utk renungan semua, sbb kadang2 kita insan yg sangat pelupa kalau tak di ingatkan selalu..