Wednesday, 10 October 2012

Hantu Raya Mengamuk!!

PERGHH ....seram gila baca tajuk n3 KZ kali ni...tapi memang citer ni serammmmm...Mari baca.
  Kisah benar  ini terjadi 24 tahun lalu (huii..lama dah tuh).Ketika itu KZ masih bersekolah di sebuah sekolah berasrama penuh di Taiping.Penghuni asrama ketika itu sangat takut dgn beberapa kejadian menyeramkan.
      Ramai yg mendengar bunyi bising,seperti orang berlari di bumbung asrama saban malam. Ada juga pelajar yg terserempak mahluk yg menakutkan,terutama pengawas yg melakukan rondaan selepas lampu bilik wajib ditutup.
      Ada juga yg bercerita kononnya warden asrama mengejar mahluk yg memegang kepalanya sendiri ditangan. Cerita yg paling menakutkan KZ,ada pelajar yg terjaga ditengah malam dan mendapati teman yg tidur di tepi mereka(ini kes kawan ajak tidur sama sebab takut) berubah wajah!!!
     Pihak sekolah kemudiannya mengadakan bacaan Yassin beberapa malam,tapi gangguan itu masih berterusan. Akhirnya kata sepakat diberikan,seorang tok moh dipanggil untuk mengawal keadaan.
      Bagaimana upacara menghalau/menangkap mahluk  itu dijalankan tidaklah diketahui kerana upacara dijalankan ketika para pelajar menjalani sessi night prep class. Bila kami pulang ke asrama, kami diminta untuk tidak menyapu beras kunyit yg ditabur diseluruh asrama termasuk di dalam bilik.
     Rupa --rupanya hantu raya yg berkeliaran itu milik seorang pelajar putera. Hah..biar betul! Ceritanya, dia diberi oleh datuknya sebiji botol sebelum org tua itu meninggal. Dia diminta utk menyimpannya dan sesekali tidak dibenarkan membuka penutup boto itu.
     Namanya pun bebudak...dia yg curious telah membuka penutup botol tersebut. Maka hantu raya yg terperangkap di dalam botol tersebut keluar dan menghuru-harakan sekolah kami.
      Apa motif datuk budak tu bagi dia botol berisi puaka,tidaklah diketahui. Memang pelik juga mendengar ceritanya.Tapi sampai sekarang,itulah kisah di aasrama yg paling KZ tidak pernah lupa!

Salam semanis coklat,

 

13 comments :

mama_saly said...

salam izan...
macam2 cerita ya..kalu yg seram,memang seram jadinya..

singgah n follow sini ya....

Rai Ourkizuna said...

ngerinya...nasib baik sepanjang saya sekolah asrama dulu takde kes camni..hish!

hantu raya tu rasanya pernah dengar kalau tak diwariskan..tuan hantu tu tak boleh mati..so nak bagi lepas dia..dia kena wariskan..camtu la lebih kurang..

Sari Yusa Ibrahim said...

kisah benar ni, seramnya, nasib baik tak dirasuknya KZ, huhuhu

wahida said...

ish...kisah benar ni? boleh difilemkan ni...seram seh....

Cikgu Ma said...

kalo dok asrama macam ni la kan..citer hantu sangat glemer,..pastu percaya plak..hehe

ieda said...

aduhh kisah benar ke nie kak ..
seram saya .. huhuh

fieda said...

sala kenal..saya follow sini ye...isshh..seramnyer..

Chik Att said...

Boleh buat filem tu ....keh keh keh

JunAina said...

Salam KZ...akak duduk asrama bila dah habis sekolah umo dah 18. Pengalaman cam tu tak ada cuma sekali je kawan tu kena histeria dan sekali lagi dia main cakau2 dinding tappi buat dek jer (dlm hati dup dap dup dap)...

Nor Salmi said...

Selalu dgr cerita mcm ni terutama di asrama.. Dulu saya mmg tak percaya tapi bila pengalaman spt ni dilalui sendiri oleh saudara terdekat, barulah percaya..

Tinta Lana said...

Salam.

Lana duduk asrama bila masuk ipta..jadi, takda pengalaman dengar atau alami kisah2 seram camni KZ..

Tapi ada sekali disem 2, ada senior kena histeria. Teruk. Sampai tahap nak terjun dari bilik. Lana ingat gi,balik dari kelas dgr dia menjerit2. time tu bilik dia dah ad rmai kerumun. tgh baca surah2.

Rupanya,ini bukan kali pertama dia kena. Banyak kali..dia jenis lemah semangat.

Wak Gelas™ said...

wak pon cukak citer malam jumaat yg seram ginii.. uhhhuuUU

Ibuhani said...

izan boleh jd penulis novel seram pendek tau.....