Friday, 12 October 2012

Dia Hidup Balik!

TIRAI senja semakin berlabuh.Suasan alam semakin suram dan kelam.Hajjah Ayang masih di belakang rumah,menghalau ayam2nya masuk ke reban Ada beberapa ekor ayam yang degil masih ke hulu hilir bila dihalau. Geram sungguh Hajjah Ayang.Macam sengaja ayam2 tu menaikkan darahnya.

"Jangan la main2 lagi.Masuk la cepat.Kalau kamu nak sangat dimakan musang..tidor le kat luar ni...akau dah tak larat ni" Hajjah Ayang membebbel.Macam la ayam2 tu faham .

Syoohhhh...syoooohhhh..Akhirnya semua ayam2nya berjaya di halau masuk ke reban.  Suasan sudah semakin kelam. Hajjah Ayang mengelap peluh di dahi.Dia mahu segera masuk ke rumah,mandi dan menunaaikan solat Maghrib.

       Tiba2 Hajjah Ayang melihat ada sesusuk tubuh di belakang reban ayamnya. Keadaan yg semakin gelap menyukarkan Hajjah Ayang mengecam empunya wajah.

"Siapa tu?"sapa Hajjah Ayang.

Perlahan-lahan,susuk tubuh tersebut menghampiri Hajjah Ayang.

"Astagfirullah!!!!" Hajjah Ayang tidak menunggu lagi.Kain sarungnya diangkat dan dia meluru masuk ke dalam rumah,menguncinya dengan tangan yg menggeletar.

"Ya Allah, Ya Allah"Hajjya Ayang mengurut dadanya.

Mustahil! Bisik Hajjah Ayang. Tapi Hajjah  Ayang pasti,dia tidak tersilap orang. Bukan sehari dua dia mengenali empunya wajah tadi, Sudah bertahun dia berjiran dengannya. Hajjah Ayang memang pasti. Yang menjadi kemusykilan,jirannya itu sudah dikebumikan semalam!!!!

P/s wah..blog KZ dah jadi blog misteri nusantara ke? Dak aihhh.Sebenarnya Hajjah Ayang di atas adalah arwah nenek KZ. Arwah merupakan pengamal perubatan tradisional terkenal di kampung kami. Arwah sering menceritakan kisah mistik dan misteri yg dilaluinya sendiri.Tapi KZ hanya dapat mengingati cebisan kisah2 itu kerana ketika itu kz masih kecil. Al Fatihah untuknya.

Salam semanis coklat, 



6 comments :

Cikgu Ma said...

ingtkan cerita btol...^_^

alfatihah untuk arwah nenek...

Ibuhani said...

Alfatihah utk arwah Hajjah Ayang.........suspend you baca ni!

maszull said...

assalamualaikum izan...menarik sungguh...:)

nurazzah8 said...

As-Salam KZ,

huhuhu...serammm saya baca cerita di atas..kalau saya pun dah bukak langkah seribu! terus terkenc*ng pun mungkin ...hehe

Nurazzah8
http://www.nurazzah8.blogspot.com/

Cik Tie@Akak said...

teringat mula2 akak duk umah mentua,mula2 kawen...kul 3 pagi,bangum tolong mak mentua buat kuih jual,kat belakang dapur sesekali ada terdgr orng berjalan sambil seret sesuatu..takut gak,2,3 hari lepas tu baru dpt tahu rupanya ada orng mati hidup balik sambil heret kain kapan...katanya mayat tu cari rumah dia...eee...mmg seram

Cik Tie@Akak said...

Eh...Norhaizan...ni blog baru ke..
rasanya dulu Norhaizan dah ada satu blog kan??
er..ke akak yang salah lihat...