Monday 1 April 2013

Inilah Kisahku

SUDAH lebih kurang 42 tahun KZ hidup kat dunia ni. Macam2 jenis manusia sudah KZ jumpa..lebih2 lagi KZ pernah bergelar jururawat, berhadapan dengan berbagai jenis pesakit dan keluarga pesakit...bermacam2 karenah manusia telah KZ hadapi.

      Jangan terkejut, selebriti pun KZ pernah jumpa tau..DJ Dave, Azmeer. KRU, Yasmin Hani (dia cantik walau tanpa make up!) Ebby Yus..ye lah dia orang pun cari hospital jugak kalau sakit. 

     Kadang2 kisah pesakit2 macam drama kat tv pun ada. KZ teringat ada seorang kakak yg menemani suaminya yg sakit buah pinggang...memang dia berumahtangga di ward. Rupa2nya dia isteri ke dua. Isteri tua tidak pernah nampak batang hidung. Begitupun menurutnya, dia sering dicaci dan dihina oleh keluarga isteri pertama. Walau sudah berkorban jiwa raga dia tetap dibenci dan dicop sebagai perampas.

     Teringat pula seorang pesakit India. KZ lupa pula apa sakit uncle tu. Satu hari sewaktu makan malam telah dihidang, KZ lihat dia hanya termenung tanpa menyentuh makanannya..oh ya..kisah ini berlaku dlm bulan Ramadhan. Kemudian KZ teringat, uncle ini dilaporkan tidak menerima kunjungan dari sesiapa. KZ mendekatinya, menolak meja kehadapannya...uncle nak saya suapkan? Dia hanya tersenyum lalu KZ sudukan makanan ke mulutnya. Kemudian datang pambantu ward dan bertanya KZ.. Staff nurse tak buka puasa ke? Sebentar...kata KZ...pembantu ward tadi kemudian datang dan menghulurkan segelas air supaya KZ boleh berbuka dgn air dahulu. Uncle tadi kemudian menangis dan berkata..minta maaf, saya menyusahkan nurse...oh, tidak mengapa..kata KZ.

      Ha...yg ni memang cerita yg agak membuat kita mengucap panjang, banyak terjadi sekarang. Suatu hari datang sepasang suami isteri membawa anak gadis mereka yg berumur 13 tahun, mengadu sering merasa letih dan tidak selera makan. Pemeriksaan fizikal tidak menemui apa2 yg ganjil. Seorang pakar dipanggil. Beberapa ujian darah di buat. Juga normal. Doktor pakar ini kemudian ada instict yg kuat mengatakan anak gadis itu tidak 'sakit' tapi dia ingin melakukan ultrasound perut dan jangkaan pakar itu tepat..memang ada 'benda' di dalam rahimnya. Menangis si ibu mendengar berita itu tapi si anak menafikan dia ada melakukan ehem ehem dgn lelaki! Mereka kemudian pulang kerana tidak tahu apa yg harus dilakukan ketika itu.

     Sebenarnya kalau nak cerita kisah2 kat hospital ni mau KZ kena bukak satu blog khas...tapi KZ rasa cukuplah kalau KZ selitkan satu dua kisah yg menarik sahaja. 

[kurangkan gula dalam minuman tapi banyakkan manis dalam senyuman]

Salam semanis coklat,


     



12 comments :

Anonymous said...

kongsilah lebih2 lagi cerita di hospital dulu2 tu, KA suka !

OKje said...

Betul tu KZ....mcm mcm ragam manusia dlm dunia nikan...
KZ...tak mo share ke bagaimana Kz menguruskan pesakit yg meninggal dunia...tak seram ke?

Ibuhani said...

citerlh boleh jd tauladan nanti.....

kurus said...

itulah cebisan kisah manusia ..
kalau diikutkan lagi lama kita hidup lagi banyaklah kisah yg kita akan dpt

zulaikha megat said...

kak zan..kenapa berhenti kerja awal sangat..

tulislah lagi pengalaman jaga pesakit..

nurbijen said...

seronok baca pengalaman2 KZ tu.. cerita lah lagi.... pleasssse :)

azieazah said...

Kak Zan, terimakasih berkongsi pengalaman pahit manis indah semasa berkhidmat.

Pengalaman sebegitu boleh memberikan tauladan... juga menginsafkan... kan?

Unknown said...

Hidup kita ni dipentas dunia, macam artis juga Zan. Tak lepas dari masalah, dugaan, suka dan duka. Untunglah Zan dpt melihat dpn mata sendiri so boleh jadikan tauladan.

Unknown said...

serius sedih kalau tengok patient yg xde orang dtg lawat langsung... mcm pakcik kat sebelah katil ayah mertua dulu...tiap kali kitorang dtg dia menangis...dia sedih bila dia tak ada siapa nak dtg lawat

Salmi said...

Antara cebisan kisah perjalanan manusia.. Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan.

Nora Karim said...

nak baca lagi pengalaman KZ... cerita la.. cerita la...

Ibu Lala said...

Lor, nape benti dari jadi nurse. Keje tu kan mulia. Senang kalau ada yg keje kat hospital ni. Senang nak refer.