Wednesday, 28 November 2012

Masa Itu Emas...Boleh Gadai Tak???


DEMI masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yg beriman  dan beramal soleh 
dan saling ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati dalam kesabaran -Al -Ashr : 1-3

ADA satu kekuatan di dunia ini yg tak mampu dikalahkan oleh mana-mana makhluk Allah. Setinggi manapun pangkat anda, kuasa ini tak akan dapat di tahan, dikurung, dipasung atau dibekukan! Itulah kekuatan masa!

     Kerana kehebatan masa inilah, maka Allah berkali-kali bersumpah dlm Quran berkaitan waktu,
               Wal ashr (demi waktu)
               wadh dhuha(demi waktu dhuha
               wallail (demi waktu malam)
               wannahar (demi waktu siang)

     Saidina Ali ra mengibaratkan waktu sebagai sebilah pedang, ia mampu mencantas sesiapa yg tidak mampu menggunakannya dengan baik.

     Hassan Al-Banna berkata,"Hari ini adalah harapan semalam,dan esok adalah harapan hari. Berusahalah dengan sebaik-baiknya hari ini untuk mengutip hasilnya dihari kemudian.Bahkan  di mana tempat kita di akhirat kelak, dilihat dari apa yg kita lakukan hari ini"

     Dalam kehidupan ini, kita dapat melihat manusia terbahagi kepada tiga,
1. Orang yg berjaya - org yg menggunakan waktu dengan 
                                  optimum dan melakukan perkara yg
                                  tidak diminati oleh org yg gagal.

2. Org yg malang - orang yg selalu merasa kecewa dan 
                              sering menangguh-nangguhkan 
                              sesuatu pekerjaan.

3. Org yg hebat - Org yg sedia melakukan sesuatu sekarang
                           seperti tiada lagi esok!

     Waktu terus bergerak tanpa menunggu sesiapa. Lihatlah sahaja sekarang, kita telahpun berada di penghujung tahun 2012...sekejap sahaja rasanya!

     Waktu mempunyai nilai yg sangat berharga. Kita tidak mampu membeli masa yg telah berlalu, walau ditawar dengan selaut emas!

     Waspadalah! Masa kamu mungkin hilang begitu sahaja tanpa kamu memperolehi apa-apa hasil kerana kamu masih menunggu di situ!!!

Salam semanis coklat,

5 comments :

hainom OKje said...

KZ betul tu ...sekarang ni cepat betul masa berlalukan....
Pagi ni Tanyalah Ustaz pasal ibubapa dan anak2 ... bagus kalau sempat tengok.. kebetulan ustaz ni baca surah Al-Asr... Demi masa! suarah yg KZ tulis tu...he..he...

hainom OKje said...
This comment has been removed by the author.
Rai Ourkizuna said...

murahnya masa kalau masa tu emas kan..hahaha..dedulu masa kecik tak mampu beli rasa mahal la.. tapi skang ni rasa da boleh beli emas tu rasa macam takde apa pun emas tu.. hehe..

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

hehe kalau lah boleh kak zan,,

saye nk jd org yg ke 3! =)

Nisah Idham said...

kadang-kadang nisah menjadi seperti orang ke 2, rugi kan ??