Friday 5 October 2012

Walau Sebesar Atom...



Salah satu sifat yg dibenci Allah ialah sifat sombong. Apa maksud sombong? Sombong ialah orang yg menganggap dirinya besar dan hebat serta memandang hina dan rendah terhadap org lain.

Andai kamu hamba, maka berjalanlah dgn tawaduk. Jangan jalan dengan mendabik dada penuh keangkuhan.

Firman Allah SWT:
Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dgn sombong , kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus muka bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung. Al Israa':37

Tatap wajah sekalian insan dgn rasa kasih sayang. Dengan itu, semoga Allah memandang diri kita pula dengan pandangan kerahmatan dan keredhaan

Sekalipu rasa sombong itu cuma ada sebesar atom sahaja didlm hati, maka itulah punca seseorang ituakan terhumban ke dlm neraka. Na'uzubillahi min zalik!

Daripada al-Aghar, daripada Abu Hurairah dan Abu Sa'id r.a,Rasulullah bersabda;
Firman AllahSWT; Kemuliaan adalah pakaian-Ku,sedangkan sombong adalah selendang-Ku. Barang siapa yg melepaskan keduanya daripada-Ku, maka Aku akan menyiksanya.

Orang yg maqhu terus bersifat sombong di atas muka bumu ini, maka Allah ancam seksaan neraka atas dirinya! Memang patutlah dirinya diseksa Allah.Perhatikanlah, apakah patut 'selendang' kepunyaan Allah SWT itu mahu dipakaikan kepada dirinya?

Apakah seksaan yg menanti manusia sombong di akhirat nanti?Firman Allah SWT;
(Dikatakan kpd mereka);Masuklah kamu ke pintu2 neraka jahanam, sedangkan kamu kekal di dalamnya. Maka itulah seburuk-buruk tempat bagi org yg sombong. Al Mukmin;78

Di dlm Jahanam yg menyala-nyala, para pemilik hati yg sombong akan berkampung dan berair mata bersama penghulu sekalaian para penyombong. Siapa lagi kalau bukan syaitan serta sekalian musuh2 Allah yg sombong!

sumber;Ustaz Amal 

Salam semanis coklat,

   

1 comment :

Farah Shamsudin said...

tak suke dgn org yg sombong..:))