Saturday 29 September 2012

Apa Yg Ada Sebelum Allah




Suatu pagi Imam Abu Hanifah (ketika itu masih kanak2) mendapati tuan gurunya berada dalam keadaan sugul dam berdukacita. Beliau pun bertanya sebab musababnya.

Tuan Guru : Aku bermimpi yg sangat luas yg terhias.Terdapat sepohon kayu yg berbuah..Kemudian muncul seekor babi dari satu penjuru kampung dan menyondol serta memakan buah-buahan serta dedaun pohon tersebut sehingga habis.
Yang tinggal hanya batangnya sahaja.
Kemudian muncul pula seekor harimau umbi pokok tersebut lalu menerkam babi tersebut dan membunuhnya.

Imam Abu Hanifah :  Allah Taala telah mengajar saya ilmu takbit mimpi. Saya mendapati mimpi ini baik bagi kita dan buruk bagi musuh kita. Jika Tuan Guru izinkan bolehlah saya takbirkan

Tuan Guru : Takbirkanlah..!
 
Imam Abu Hanifah : Dusun luas yg terhias itu adalah agama Islam.Pohon kayu yg berbuah itu adalah para ulama.Batang kayu yg tertinggal itu adalah tuan guru sendiri. Babi yg muncul itu adalah si ateis itu. Manakala harimau yg membunuh babi itu ialah saya sendiri!

Tuan Guru : Bagaimana pula kalau orang tanya siapa kamu?

Imam Abu Hanifah : Katakan saja saya ini budak pembawa kasut tuan. Berangkatlah, saya akan turut menemani tuan guru. Dengan berkat hikmat tuan guru dan berkat hadrat tuan guru, saya akan patahkan hujahnya!

Tuan Guru sangat gembira dgn kata2 Imam Abu Hanifah. Lalu mereka bertolak bersama-sama ke masjid jami'.
    Kemudian khalifah sampai disamping orang ramai telah berhimpun di sana.

Si ateis itu datang terus naik ke mimbar dan bertanya."Siapakah diantara kamu yg akan menjawab soalan2ku?"

Imam Abu Hanifah : Nyatakan sahaja soalan kamu, orang yg tahu akan menjawabnya.

Antara 3 soalan yg didebatkan ialah;
                  Apa yg ada sebelum Allah ada?
                  Ke manakah Allah sedang menghadap sekarang?
                  Apakah yg dilakukan Allah sekarang?

Apa yg ada sebelum Allah?
Imam Abu Hanifah : Tiada sesuatu sebelum Allah.Buktinya ada pada anggota badan mu.Tiada sesuatu pun yg mendahului ibu jari tanganmu.Begitu jugalah dgn Allah Taala,Tiada sesuatu sebelumNya dan tiada sesuatu sesudahNya.

Ke manakah Allah sedang menghadap sekarang?
Imam Abu Hanifah : Jika tuan menyalakan lampu pelita di dalam gelap malam, kemanakah sinarnya menghadap?

Ateis : Sinarnya menghadap ke seluruh arah dan penjuru!

Imam Abu Hanifah : Kalau demikian halnya dgn lampu cuma buatan, bagaimana dengan Allah Taala Pencipta langit dan bumi, sebab Dialah Nur langit dan bumi!

Apakah yg dilakukan Allah sekarang?
Imam Abu Hanifah : Cara engkau tidak betul. Sepatutnya orang yg menjawab mesti berada di mimbar dan org yg bertanya berad di bawah. Aku akan menjawab jika aku berada di mimbar dan engkau pula di bawah!

Si ateis itu pun turun. Imam Abu Hanifah pula naik ke atas mimbar. Setelah beliau duduk, Siateis itu pun bertanya soalan tadi.

Imam Abu Hanifah menjawab "Inilah yg Allah Taala sedang lakukan, Dia sedang menggugurkan yg batil seperti kamu dari atas ke bawah dan menaikkan yg benar dari bawah ke atas!"


Salam semanis coklat,  



 

No comments :